Iphonen lever + Köpstopp!

Viktigt:  Hurra, min mobil lever trots allt. Den hoppade igång efter lite övertalning. Jag hoppas att det är ett permanent tillstånd! Jag ska nog försöka byta reservdelarna ikväll trots allt, så att det äntligen blir gjort. Displayen har varit spräckt i ett antal månader nu, och mittknappen borta ett par månader också. 

Köpstopp. Hmm..vad är nu detta? Jo, jag anammar det här Viktresetänket lite grann och tänker att ska jag VERKLIGEN kunna hålla detta så måste jag ut med det på bloggen offentligt så att jag inte kan backa ur :).

Min kära fru har länge påpekat för mig gällande mitt företag, att jag BORDE ha tillräckligt med grejer på lager för att kunna låta bli att göra inköp under en period.  

Hon har naturligtvis haft helt rätt i detta påstående, och jag har väl medgett att hon har rätt också, men ”dealern” i mig har inte riktigt nappat på den här idén. Inte för att jag verkligen har behövt göra lagerinköp, utan helt enkelt för att varje gen i mig skriker ”KÖP” när jag ser en bra deal, som jag vet att jag kommer att tjäna pengar på. (jo, jag är synsk som kan veta det i förväg) 

Man skulle kanske kunna klassificera det som någon typ av Shopaholic-skada, men så länge jag faktiskt gör vinst på det jag säljer, är det inte samma sak – och inte så negativt laddat heller. Jag har ju faktiskt ett företag för att jag vill tjäna pengar i det (och för att det är sjukt roligt…oftast….utom när bokföringen ska göras)

Nåväl problemet med dessa inköp är att det ofta blir väldigt mycket mer saker än vad det först verkar vara i annonser etc. Jag har flertalet gånger trott att jag ska åka iväg och hämta ”en hylla med prylar” för att mötas av ett helt rum / släp fyllt med grejer.  Förvisso är det ju bra att få mer för sina pengar, men då jag saknar en lagerlokal av rang, så blir det förr eller senare (eller kanske direkt) utrymmesproblem. Sedan ska man inte glömma bort att det tar tid att sortera, annonsera, sälja osv alla de saker man har släpat hem.  Är det dessutom dålig ordning på grejerna, och trångt, så blir det ännu jobbigare. 

Dessutom har jag också lovat min fru att september / oktober ska fungera som någon slags utvärdering för hur företaget ska drivas vidare. Jag har satt ett internt omsättningsmål som jag tror mig kunna mäkta med, och fixar jag det så kommer det att fungera att leva på detta fullt ut är min plan. (dvs leva utan att behöva vrida och vända på varenda krona – som en normal anställning helt enkelt).   Anledningen att jag sätter omsättningsmål snarare än ett vinstmål är för att jag enligt tidigare erfarenhet måste ha en viss omsättning för att vinsten ska räcka till min lön, pensioner osv.

Egentligen är det ju mot alla företagsprinciper att göra så, omsättningen säger ju ingenting om hur bra företaget går – det är vinsten som räknas.

MEN eftersom jag vet att jag har bra marginaler på det som köpts in, men inte kan beräkna det exakt i förväg innan jag har sålt prylarna, så har jag valt att göra så. Det är lite av charmen och osäkerheten med att sälja på auktion. Ibland får man 0% påslag, och ibland 500%. Jag har dock lyckats så väl hittills att jag inte ser någon anledning att tvivla på att jag har bra koll på mina möjliga vinstmarginaler. 

Därför kära fru, och alla övriga läsare, så realiserar jag nu detta köpstopp att gälla oktober månad ut. Jag kommer från idag inte att köpa in något, förutom om någon kund kommer med en direkt beställning av något LEGO eller liknande, som jag inte har på lager. Nödvändiga inköp som packmaterial, inventarier osv är undantaget detta – de behövs ju för att få företaget att fungera. 

Puh…nu var det ute. Nästan jobbigare än att avslöja min vikt för 10 veckor sedan 🙂 

Ha en fin dag alla läsare! 

P.S  Dagens leksak är en härlig Volvo PV 544 från REVELL 

Revell Volvo PV 544 racing 1:18

Revell Volvo PV 544 racing 1:18

 

 

 

 

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Lämna en kommentar