Kära gamla leksaker ska bort, osså lite viktresa såklart!

Precis när jag tänkte skriva det här inlägget, så dök det upp ett inlägg från en kompis på Facebook, där det stod ungefär ”Vad hände, ena barnet börjar skolan, och andra sitter och ritar grisar”.  Lustigt sammanträffande att jag tänkte ha samma tema på inlägget.

Jag och min fru har två grabbar, fem och tre år gamla nu. Den äldre har precis börjat på ny förskoleavdelning och är varje morgon supertaggad att gå till sin avdelning för ”de stora” som han säger. Hoppas att det fortsätter vara så…han springer dit varje morgon i förväg, medan jag lämnar av lillkillen på sin avdelning. (Han är inte alltid lika nöjd, men oftast går det hur bra som helst)

Hur som helst, jag och min fru verkar inte ha förstått riktigt att barnen har blivit så stora, det har ju gått så fort tycker vi. Ett av alla de sätt som det märks på, är alla leksaker, kläder och filmer för lite mindre barn m.m, som har dröjt sig kvar i huset.

Visst, det är ju inte fel att spara på en del av dessa saker – människor runt omkring oss får ju barn allt som oftast, och man vet ju inte om det kanske kan bli tal om ett tredje barn i familjen någon gång i framtiden. (OK…stopp nu, jag hör hur ni börjar fundera!!  För alla er som spekulerar om en ev ”trea” i vårt hushåll, så kan jag säga att det absolut INTE finns några sådana planer i dagsläget. Jag har dessutom fått tre kriterier av min fru som ska var uppfyllda innan det ens kommer på fråga, och det lär ta mig ett par år att lyckas uppfylla dem om man säger så. )

Nåja, jag browsade lekrummet, vardagsrummet osv som hastigast, och där finns det t.ex gott om Teletubbie DVD:er, gosedjur, större småbarnsleksaker, en stor gungbil, barnstolar, två barnvagnar extra osv osv.  Det hade ju varit frid och fröjd egentligen eftersom vi har ett så pass stort hus, men nu är det ju så att den äldre mannen i huset (dvs jag) har alldeles för mycket prylar överallt, så det finns inte riktigt den platsen som man kan tro och hoppas.  Således måste vissa saker bort, och det kommer nog säljas en och annan barnpryl här framöver, när det blir tid över.  (Kanske runt 2014 alltså….)

En kär ägodel som jag motvilligt lagt ut på Tradera är barnens SAAB. En superhäftig gungbil i retrostil, som kommer att bli ett samlarobjekt framöver. Det skär mest i mitt hjärta tror jag….barnen bryr sig inte, och jag frågade t.o.m den äldsta grabben om det var OK att göra sig av med bilen  ”Jo pappa, det går bra – vi leker ju inte med den, och då kanske vi kan köpa Beyblade istället?” (Han har redan en hel del Beyblade, bör tilläggas)

Well, sagt och gjort, nu ligger den på Tradera

Sabb Rocking car

Sabb Rocking car

http://www.tradera.com/saab-rocking-car-gungbil-i-tra-playsam-92001-747220-auktion_101135_162123816

Det verkar finnas ett visst sug, och att den ligger på 500 spänn efter en dag, men typ 10 dagar innan auktionsslut är vanligtvis ett bra tecken.  Dessutom sparar vi en kvadrat golvyta hemma, och väggarna som den här bilen ständigt har stött i kommer att må bättre :).

Appropå att bli av med gamla saker som man inte behöver, så har min svägerska dragit igång en liten insamling i privat regi, som riktar sig mot barnhemsbarn i Vietnam.  Ett ämne som ligger även mig nära, eftersom min brorsdotter är adopterad därifrån.

Insamling barnhem i Vietnam

Mitt företag Broscarparts och min familj kommer att skänka en del saker till detta mycket fina ändamål, samt att via mitt fraktavtal hos Lessmore får vi ner frakten till rimliga nivåer. (Eller vad sägs annars om kostnaden att skicka ner ett litet paket om 20KG till Vietnam , kostnad mellan 7000 – 12000 kronor beroende på speditör – helt sjukt!!)

Med tanke på ovanstående känns övergången till min Viktresa varken särskilt enkel eller relevant, men jag måste ändå nämna att det går bra. Jag har nu 0.2KG kvar till mitt delmål, så det ska vara klart innan veckan är slut är tanken. Hoppas att det går vägen!!   Tack Nutrilett och Tactiq för denna väldigt härliga period i mitt liv!!

1 kommentar

Under Uncategorized

Ett svar till “Kära gamla leksaker ska bort, osså lite viktresa såklart!

  1. Ping: Gung-saaben såld. Gick det bra? | leksaksbiten

Lämna en kommentar