Viktresan – Målgång och slutresultat – Äntligen!

Äntligen, för att det faktiskt är så att även om jag vill gå ner lite till i vikt, så har jag nu möjligheten att äta lite mer, och på så vis kan jag komma igång och träna bättre. Orken är tillbaka i kroppen, och jag mår bättre än på mycket länge. Lite träning på detta så kommer jag att må ännu bättre. 

Jag vill tacka Nutrilett och Tactiq PR / Teamet för att jag fick möjligheten att vara med på den här viktresan.  Det har känts helt fantastiskt lyxigt att få hem nya Nutrilettprodukter med jämna mellanrum, samt även möjlighet att få stöd och peppning i denna resa, både från Tactiq, vår facebookgrupp, samt från de möten som vi har haft med dietist / coach. De här tio veckorna har gått riktigt fort såhär i efterhand (hmm…påminner lite grann om när man gjorde lumpen….det var inte så jädra skoj under tiden, men med lite distans så är det hur kul som helst) 

Eftersom jag för att lyckas med min träning, behöver något reelt mål (läs: tävling / motionslopp) att kämpa mot, så känns det skönt att den biten är på väg att lösas av sig själv mer eller mindre. 

En god vän har ”utmanat” mig att springa Lidingöloppet 2013. Utmaningen ligger i att jag ska ta mig runt…mot honom har jag inte en chans eftersom han befinner sig på topp 300 i resultatlistan för 2011. 

Vidare så har jag och en annan kompis sagt att vi ska köra cykelvasan 2013 (anmälan om ett par veckor när de släpper biljetterna), och dessutom var svärfar sugen på att köra Vättern runt. 

Tja…det känns som att det kan räcka, både tidsmässigt och ekonomiskt. Vi får väl se vad min fru säger om detta när hon läser bloggen idag.  Jag är lite sugen på Siljan runt också….älskling?  Hallå?? 

Men nu är det dags att redovisa slutmåtten och vikten för den här tioveckorsperioden. *liten trumvirvel* 

Start                                  Slut                   total minskning

vikt 115,5                           100 kg              15,5 kg

överarm 40 cm                    33 cm               7 cm

stuss 116 cm                     109 cm              7 cm

midja 116 cm                      99 cm              17 cm

lår 61 cm                            55 cm              6 cm

Ok, det var väl inte så tokigt? Nu fortsätter jag kämpa ner mot 90 pannor. Vi får väl se hur detta går :D. 

Det får väl vara synnerligen och obestridligt bevisat att detta med Nutrilett verkligen fungerar som metod att gå ner i vikt. Jag säger inte att det fungerar för var och en, men för mig har det fungerat helt perfekt – TROTS att jag inte har lyckats följa motionsplanen. Denna förändring i vikt och mått är alltså till 95% uppnådd enbart genom att lägga om kosten, vilket ju är helt sjukt bra.   

Naturligtvis kan man göra en sådan här kostomläggning utan att använda Nutrilett eller någon annan form av viktminskningsprodukt eller program. dock så har det för min del underlättat otroligt mycket att allt har varit ”färdigt”. Man behöver inte fundera på så mycket mer än att dra i sig stipulerat antal bars, smoothies eller shakes per dag, och that’s it. För en tidsoptimist och slarver som jag så funkar det upplägget kalasbra. Sedan har jag ju haft otroligt stor hjälp av min fru med peppning, kosthållning när mat återintroducerades igen osv. Tack älskade Anna för att du finns!  Tack alla vänner och bekanta återigen för ert stöd, era glada tillrop osv. Ni anar inte hur mycket det har hjälpt! 

Jag tänkte avsluta detta inlägg med mina topp fem tips för en lyckad viktresa: 

1. Bestäm dig! OK, det kanske är den värsta klichén av alla, men det är faktiskt sant. Har du inte bestämt dig, så kommer det inte att funka

2. Hitta ett sätt som fungerar för dig. Färdiga produkter? Någon speciell kostform som t.ex LCHF? Viktväktarna? Whatever som fungerar. Glöm dock inte punkt 1. BESTÄM DIG! Ingen diet fungerar i längden om du inte har bestämt dig. 

3. Se till att du har någon som peppar dig och stöttar när det känns tungt – och gå ut ”offentligt” med vad du sysslar med.  I mitt fall så är det som sagt frun och vänner som gjort en stor del av jobbet. MEN, det som har gjort att jag verkligen kämpat vidare är att så många vetat om detta, följt bloggen, ställt frågor, sett mig lyckas med det jag gör.  För min del har det varit helt omöjligt att ge upp under de här veckorna, eftersom alla jag känner har vetat om vad jag gör, hur mycket jag vägde osv, och vad jag har haft för mål.  Att komma efter fyra veckor och säga att ”njäee….det här gick inte så bra, jag är en svag människa som började äta kakor igen när jag egentligen skulle ätit min diet” finns och har aldrig funnits i min värld. Det hade varit sjuuuuukt pinsamt.

4. Tänk långsiktigt! Ingen diet / bantningskur är bättre än att det går att helt radera ett bra resultat, genom att falla in i gamla vanor igen efter avslutat diet. (Känns begreppet jojo bekant?). Därför: Du MÅSTE ha en plan hur du ska gå vidare när dieten är slut och du har nått din målvikt.  Nu har ju inte jag lyckats med att slutföra detta ännu, jag befinner mig ju precis där det är som värsta att vara – i slutet av min tioveckorsdiet. Jag har dock ett tänk som jag ska försöka anamma framöver, och jag kommer att lyckas. Jag vill INTE se mig själv eller mina vänner i ögonen igen och se att det står 115 pannor på vågen. Nej tack! 

5. Belöna dig själv när du gjort något bra!  I vårt fall har ju Tactiq / Nutrilett belönat oss med presenter och annat nyttigt under den här tiden, samt att min Fru köpt någon present etc. Jag har belönat mig själv med lite nya kläder också, samt någon pryl.  

Jag tror dock att det är superviktigt att INTE belöna sig själv med någon form av onyttighet som t.ex godis, någon kaka eller liknande under den tuffaste dietperioden. Visst, ät gärna något gott som du är sugen på – grillat kött med någon god sås (men LITE sås)….men att belöna sig själv med socker är inte ett bra sätt. 

Ja, det finns fler grejer och tips att ta upp, men nu var det ju topp fem som gällde :). 

Tack till alla er som följt mig under den här tiden. Jag kommer att fortsätta blogga under hösten så att ni vet, och kommer försöka redovisa mina viktresultat framöver också. Måhända att jag inte kommer nå ner till 90KG i en handvändning, men jag ska göra ett ärligt försök åtminstone! 

Kram på er!

Ok, jag är ju inte trådsmal – men det ser fasen så mycket bättre ut iaf!

/J

 

 

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Lämna en kommentar